Roda de Ter impulsa un procés participatiu amb votació ciutadana per resoldre la problemàtica del trànsit

Última revisió 20-11-2025 12:59
20/11/2025

L'Ajuntament de Roda de Ter, juntament amb l'empresa Portacabot, ha iniciat un procés participatiu per abordar la problemàtica del trànsit al municipi. Aquest procés culminarà amb una votació ciutadana que té com a objectiu trobar la millor solució a aquesta situació. L'alcalde, Toni Mas, i Marta Dalmau, de Portacabot, l'empresa que coordina els treballs del procés participatiu, el van presentar aquest dimecres 19 de novembre en un acte obert a la ciutadania al Museu de l'Esquerda.

1. Origen i problemàtica del trànsit

La necessitat de trobar una solució a la problemàtica del trànsit rodat que travessa el municipi es va plantejar a l'inici d'aquest mandat. Aquest punt de partida va conduir a la creació d'una Taula del Trànsit per analitzar, parlar i buscar informació des del punt de vista tècnic, polític i social, formada per representants de diferents grups polítics (ERC, IPR, Sumem i Junts). La feina de la Taula ha estat analitzar les visions diverses, distants i a vegades contraposades respecte a les possibles solucions.

Aquesta és una problemàtica que es viu a Roda de Ter des de fa temps. Les dades aproximades mostren un volum d'uns 15.000 vehicles diaris a la travessera, i es coneixen perfectament els impactes que això genera.

La Generalitat, com a titular de la carretera, va traslladar l'any 2021 un estudi de fluxos de trànsit que plantejava diferents anàlisis sobre tres hipòtesis o variants i el volum de trànsit que cadascuna trauria. Aquests estudis estan en procés d'actualització. Paral·lelament, l'Ajuntament ha impulsat accions com la millora de la mobilitat interna, la pacificació del trànsit, els camins escolars i el foment del transport públic.

 

2. Per què un procés participatiu i no una consulta?

La llei de consultes estableix que un ajuntament només pot preguntar sobre qüestions que discorrin dins del seu terme municipal i que depenguin exclusivament del propi ajuntament. Ateses les sensibilitats i les possibles propostes, que sovint involucren decisions de la Generalitat (titular de la carretera) i d'altres municipis veïns, una consulta legal hauria suposat un "carreró sense sortida".

El procés participatiu iniciat sí que pot acabar en una votació, i servirà per orientar la decisió de l'Ajuntament sobre la matèria i poder-la traslladar a la Generalitat. Aquest procés té el compromís per part de la Taula del Trànsit i de l'equip de govern municipal de traslladar el resultat a la Generalitat, que és l'únic agent que pot prendre mesures pel que fa a la problemàtica. Totes les opcions a escollir que s'incloguin a la votació han de ser propostes que aportin solucions.

 

3. Objectius del procés

El procés busca ser representatiu i accessible, i té els següents objectius clars:

Informar la ciutadania: explicar de forma objectiva les diferents opcions o variants sobre la taula. Es farà èmfasi en les mesures complementàries de mobilitat i les possibles propostes que, a curt i a mig termini, puguin mitigar la situació actual.

Generar un debat plural: crear un espai on es puguin escoltar i recollir totes les veus i posicionaments.

Aportació tècnica: establir criteris homogenis per avaluar les opcions. Aquests criteris inclouen el cost, els terminis i les repercussions en salut, medi ambient i seguretat. Per això, es comptarà amb l'aportació de persones expertes.

Recollida de propostes: recollir les diverses percepcions i propostes de la ciutadania. Qualsevol proposta alternativa a les variants ja estudiades ha de ser treballada, informada i fonamentada amb dades objectives per poder ser inclosa.

Garantir la transparència: assegurar el retorn de totes les aportacions que es facin en les sessions i entrevistes.

 

4. Fases del procés participatiu

El procés es desenvolupa en quatre fases:

Fase 0: preparació i planificació (completada). Va consistir en l'adaptació de l'encàrrec municipal en un procés metodològic planificat.

Fase 1: informació i difusió (actualment en curs). Aquesta fase busca la transparència i l'explicació a la ciutadania de com s'està duent a terme el procés.

Fase 2: debat i entrevistes en profunditat.

Sessions de debat: es generaran sessions de debat obertes, on podran intervenir persones expertes externes per aportar informació valuosa i ajudar els veïns a formar-se un criteri per votar.

Entrevistes en profunditat: es faran entrevistes individualitzades amb entitats, partits polítics i altres figures tècniques rellevants del municipi per copsar el seu posicionament, propostes i opinions.

Fase 3: campanya i votació. Es destinarà un espai perquè cada posicionament (a favor de les diferents opcions que passin a votació) pugui fer la seva feina, parlar i convèncer. Finalment, es realitzarà la votació per recollir l'opinió majoritària dels veïns de Roda de Ter sobre les opcions de solució establertes.

Fase 4: retorn i avaluació. Un cop finalitzada la votació, es comunicarà el resultat. També es farà una avaluació de com ha funcionat el desenvolupament del procés participatiu per identificar línies de millora futures.

 

5. Calendari provisional

Les fases de debat i entrevistes estan previstes des de novembre/desembre de 2025 fins a gener/febrer de 2026. L'objectiu és que el procés de votació es pugui dur a terme abans de Setmana Santa del 2026. L'avaluació final de tot el procés es faria al mes de maig.