type=11
L’Ajuntament de Roda de Ter ha preparat un ampli programa d’activitats amb motiu del Dia Internacional de les Dones (8 de març), que enguany posa el focus en la dona treballadora des d’una mirada global i històrica. La programació vol reconèixer el procés d’incorporació de les dones al món laboral i el profund impacte social, econòmic i vital que aquest fet ha tingut al llarg de les darreres dècades.
Un dels actes destacats dins la programació del 8M és l'acte organtizat pel Fòrum Dona que en aquesta edició porta per títol "Grans dones de Roda: Elionors... nenes a la fàbrica". És l'acte de reconeixement, organitzat pel Fòrum Dona, a diverses dones de Roda de Ter que es van incorporar al món laboral des de ben joves, moltes d’elles a la fàbrica, posant en valor la seva trajectòria vital i laboral i el paper clau que van tenir en la transformació social del municipi. Durant l’acte es reconeixerà Montserrat Bori, Àngela Codina, Quimeta Codina, Dolors Comerma, Mercè Devesa, Magda Mas, Anna Palou, Maria Piella i Benita Vila.
En aquest context, la regidora d’Igualtat, Bet Contreras, assenyala que aquest any “no es vol posar l’accent en una professió concreta, sinó en el fet de com la dona s’ha anat incorporant al món del treball i què ha suposat això per a la seva vida”. Una reflexió que pren tot el sentit en actes com el reconeixement a les dones que van començar a treballar sent molt joves, ja que, segons Contreras, aquest procés, iniciat fa més d’un segle i avui molt naturalitzat, va comportar “un gran canvi social i econòmic, especialment per a aquelles dones que es van incorporar al món laboral en edats molt primerenques”.
El programa s’inicia amb un taller vivencial sobre els vincles que cuiden, centrat en la dimensió emocional i en la càrrega mental que sovint assumeixen les dones, i continua amb l'acte de reconeixement a dones de Roda de Ter que es van incorporar al món laboral sent gairebé nenes, moltes d’elles a la fàbrica. “És important posar en valor aquestes dones que van obrir camí i van anar conquerint petits espais professionals”, destaca la regidora.
La Biblioteca Bac de Roda esdevé un dels espais centrals de la programació, amb una mostra documental dedicada a les dones i el treball, activitats familiars com l’hora del conte Quines unes, elles! —amb referències a dones pioneres— i una exposició sobre moda circular i pressió estètica. Els actes es clouran amb una proposta teatral de gran força feminista: Teoria King Kong.
Amb aquesta programació, l’Ajuntament reafirma el seu compromís amb la igualtat i la memòria de totes les dones que han contribuït, sovint des de l’anonimat, a transformar la societat.
Mostra documental: Dones i Treball
Mostra amb una selecció de llibres i materials sobre la presència de les dones en el món laboral, la conciliació, les desigualtats professionals, el sostre de vidre i la bretxa salarial.
Dates: fins al 20 de març de 2026
Lloc: Biblioteca Bac de Roda
Preu: Activitat gratuïta
Taller “Vincles que cuiden”
Taller per reflexionar sobre les relacions que establim i com cultivar vincles que aportin benestar personal i comunitari.
Data: dijous 5 de març de 2026
Hora: 19.00 h
Lloc: L’Espai, Roda de Ter
A càrrec de: Àgape Acompanyaments
Preu: Activitat gratuïta
Inscripció: prèvia mitjançant formulari en línia
Grans dones de Roda: Elionors.. nenes a la fàbrica
Acte de reconeixement a dones de Roda de Ter que van treballar a la fàbrica des de ben joves, posant en valor la seva trajectòria vital i laboral.
Es reconeixerà a Montserrat Bori, Àngela Codina, Quimeta Codina, Dolors Comerma, Mercè Devesa, Magda Mas, Anna Palou, Maria Piella i Benita Vila.
Data: divendres 6 de març de 2026
Hora: 20.30 h
Lloc: Museu Arqueològic de l’Esquerda
Preu: Activitat gratuïta
Organitza: Fòrum Dona
Hora del conte “Quines unes, elles!”
Relats sobre dones sense complexos que esdevenen referents positius i trenquen estereotips de gènere.
Data: dimecres 11 de març de 2026
Hora: 17.30 h
Lloc: Biblioteca Bac de Roda
Edat recomanada: a partir de 3 anys
Exposició “Pacte per la moda circular”
Exposició sobre l’impacte dels residus tèxtils i la moda circular com a alternativa sostenible al model de producció actual.
Producció: Agència Catalana de Residus
Data: dijous 12 de març de 2026
Hora: 18.00 h
Lloc: Biblioteca Bac de Roda
Preu: Activitat gratuïta
Teatre: “Teoria King Kong”, de La Virgueria
Adaptació escènica del conegut assaig de Virginie Despentes, interpretada per Maria Pau Pigem i produïda per la Cia. La Virgueria.
Un monòleg directe i compromès que aborda qüestions clau del feminisme contemporani.
Data: diumenge 15 de març de 2026
Hora: 18.00 h
Lloc: Teatre Eliseu
Durada: 80 minuts
Venda d’entrades: cliqueu aquí